Published: 5 czerwca 2020

INTERMITTENT FASTING - POST PRZERYWANY

CZY TO RZECZYWIŚCIE DOBRY SPOSÓB NA ODCHUDZANIE?

Jedną z najbardziej popularnych diet ostatnio jest “IF”, czyli Intermittent fasting. Na czym polega i czy jest bezpieczny dla zdrowia?

Popularna ostatnio strategia żywieniowa Intermittent fasting, to nic innego jak stosowanie okresowych postów naprzemiennie z “oknami żywieniowymi”- czyli czasem, w którym wolno spożywać posiłki. Najbardziej popularne odmiany Intermittent Fasting to: kilkugodzinny post w ciągu dnia oraz post w określonych dniach na przestrzeni tygodnia.

Pierwsza opcja zazwyczaj zakłada powstrzymywanie się od spożywania śniadania i innych posiłków oraz rozpoczęcie okna żywieniowego przed obiadem. Okno żywieniowe trwa zazwyczaj 8 godzin i w tym czasie należy zjeść wszystkie zaplanowane posiłki. Druga opcja zakłada znaczne ograniczenie spożywanego pożywienia w określone dni tygodnia– zazwyczaj co drugi dzień lub dwa dni w tygodniu. Nie oznacza to całkowitej głodówki, a ograniczeniu spożywanych kalorii o około 20% dziennego zapotrzebowania.

Jak działa post przerywany?

Wszystkie doniesienia o tym, że taka strategia żywieniowa może wspomóc odchudzanie i utratę zbędnych kilogramów, oparte są na tym, że zazwyczaj wiążę się on z ujemnym bilansem kalorycznym– czyli sytuacją, w której przyjmujemy mniej energii, niż wydatkujemy. 8 godzin okienka żywieniowego to krótki czas. Trudno jest wtedy spożyć taką samą ilość energii, jaką spożylibyśmy przez cały dzień. Podobnie, drastyczne ograniczenie spożywanego pożywienia co drugi dzień powoduje, że patrząc na bilans kaloryczny całego tygodnia- będzie on ujemny. Utrata masy ciała związana z ujemnym bilansem kalorycznym może nieść za sobą poprawę samopoczucia, wydolności i zdrowia. Jednak czy nie bardziej rozsądne będzie zastosowanie zbilansowanej diety redukcyjnej oraz spożywanie regularnych posiłków?

Intermittent fasting- post przerywany. Czy to rzeczywiście dobry sposób na odchudzanie?

Jakie są zalety Intermittent fasting?

Intermittent fasting to ograniczenie czasu, w którym możemy spożywać posiłki, eliminuje główny problem dotykający osoby próbujące zrzucić zbędne kilogramy, czyli podjadanie, a zwłaszcza te w nocy. Taką strategię żywieniową upodobają sobie osoby, które lubią bardzo duże objętościowo, porządne posiłki. Zamiast pięciu małych, w ciągu dnia spożywa się jeden lub dwa duże. Mniejsza ilość posiłków to też większa wygoda. Pozbawia nas problemu przygotowywania jedzenia na cały dzień, czasochłonnego planowania i ogromnych zakupów.

A jakie są wady?

Te zdecydowanie ilością przeważają nad zaletami. Pierwszą i najważniejszą z nich jest mała różnorodność spożywanych posiłków. Spożywając tylko jeden lub dwa posiłki dziennie, często w menu takiej osoby brakuje produktów ze wszystkich grup produktów spożywczych. Próbując pokryć całodzienne zapotrzebowanie energetyczne w jedynie 8 godzin, często sięga się po produkty wysokoenergetyczne, przetworzone np. pizzę czy fast-foody, a zapomina o warzywach czy owocach. Taka strategia nie będzie odpowiednia dla osób, które rozpoczynają swój dzień bardzo wcześnie i późno go kończą. W takiej sytuacji mogą doświadczać uczucia głodu w trakcie okresu postu, który zdecydowanie obniży wydajność ich pracy, koncentrację i zwyczajnie jakość i komfort życia.

Intermittent fasting- post przerywany. Czy to rzeczywiście dobry sposób na odchudzanie?

Stosowanie postu przerywanego może prowadzić do powstawania zaburzeń odżywiania, co w konsekwencji prowadzi do większych restrykcji żywieniowych, spożywania przeważnie tylko jednego posiłku dziennie. Intermittent fasting może powodować u stosujących napady niepohamowanego głoduzmiany nastrojugorsze funkcjonowanie umysłowe i fizycznezmiany hormonalne i wiele innych niekorzystnych zjawisk. Spożycie całodziennego zapotrzebowania energetycznego w jednym posiłku nie jest zdrowe, zwłaszcza dla przewodu pokarmowego. A co z budowaniem masy mięśniowej? Każda osoba chcąca jak najbardziej rozbudować swoją muskulaturę wie, że bardzo ważnym składnikiem w tym procesie jest białko. Uważa się, że najbardziej optymalny przyrost masy mięśniowej następuje przy przyjmowaniu 20-30g białka co 3-4 godziny. Wiedząc już, że okno żywieniowe trwa tylko około 8 godzin- jest to niemożliwe.

Intermittent fasting- post przerywany. Czy to rzeczywiście dobry sposób na odchudzanie?

A co mówią badania?

W ramach badania HELENA przeprowadzonego w Szpitalu Uniwersyteckim w Heidelbergu Schübel przebadano 150 osób z nadwagą i otyłością. Podzielono ich na trzy grupy- jedna z nich stosowała standardową dietę redukcyjną. Druga post przerywany, metodą 5 dni bez ograniczeń i 2 ze znacznie zredukowaną energetycznością diety. Trzecia grupa kontrolna nie stosowała żadnych restrykcji żywieniowych. Po zakończeniu badania, badacze stwierdzili, że utrata masy ciała i poprawa stanu zdrowia była taka sama w przypadku obu metod. Stwierdzili także, że nie ma znaczących różnic między nimi.

A więc jak? Stosować czy nie?

Post przerywany nie jest rewolucyjną metodą, która pozwoli nam szybciej pozbyć się nadmiaru kilogramów i poprawić stan zdrowia. Decyzję o podjęciu takiej strategii żywieniowej należy podjąć, analizując indywidualnie swój tryb życia, preferencje, stan zdrowia i motywację. Pod uwagę wziąć należy także wszystkie wady i zalety przedstawione wyżej i cele, które chcemy osiągnąć. Postu przerywanego zdecydowanie nie powinny stosować dzieci, młodzież, osoby z niektórymi chorobami tj. cukrzyca czy większość sportowców.

Umów się na wizytę

Akademia Aktywnego Życia Zaprasza
UMÓW SPOTKANIE

Patronat honorowy

podlasie
cart