Published: 11 maja 2020

DIETA KETOGENICZNA

Mało kto wie, ale dieta ketogeniczna to z założenia dieta lecznicza. Jest ona jedną z najbardziej skutecznych metod leczenia padaczki lekoopornej u dzieci, jednak w ostatnim czasie zyskała na popularności jako dieta odchudzająca. Czy słusznie?

Dieta ketogeniczna- ograniczenie węglowodanów kluczem do sukcesu?

Na czym polega dieta keto?

Dieta ketogeniczna (ketogenna) to wysokotłuszczowa restrykcyjna dieta, w której drastycznemu ograniczeniu podlegają węglowodany- pieczywo, kasze, makarony, owoce. W przeciwieństwie do tradycyjnej, zbilansowanej diety stanowią one około 50% spożywanego pożywienia, pozostałe 30-35% to tłuszcze, a 15% białka. W diecie ketogenicznej proporcje te są całkowicie inne. Dominującym składnikiem diety, bo aż 80 – 90% codziennego menu mają stanowić tłuszcze, a białko i węglowodany razem zaledwie 10 – 20%. Podstawą diety ketogenicznej jest założenie, że przy braku węglowodanów, organizm pozyska energię z innych źródeł, w tym wypadku będą to ciała ketonowe, które powstają przy procesie rozpadu tłuszczów.

Co można jeść na takiej diecie?

  • mięso, głównie czerwone, wieprzowina, drób
  • ryby, najlepiej tłuste morskie. Owoce morza
  • jaja
  • tłuszcze w każdej postaci: oleje, awokado, masło, majonez
  • orzechy i pestki
  • warzywa, oprócz strączkowych i okopowych
Dieta ketogeniczna- ograniczenie węglowodanów kluczem do sukcesu?

A czego unikać?

  • pieczywa
  • makaronu
  • ryżu
  • kasz
  • Owoców (te można spożywać okazjonalnie. Dozwolone są te, o niskiej zawartości węglowodanów: maliny, borówki, jagody)
  • słodyczy w każdej postaci
  • cukru, miodu, syropów
  • słodkich napoi
  • alkoholu
ABC zdrowego odżywiania

Jak działa taka dieta?

Gdy spożywamy posiłki zawierające węglowodany, do naszego krwiobiegu uwalniana jest glukoza. Zostaje ona częściowo pobrana przez komórki, a częściowo odkłada się w postaci glikogenu w wątrobie i mięśniach. Glikogen stanowi zapas energii dla organizmu, z którego w miarę zapotrzebowania uwalniana jest glukoza.

W sytuacji, gdy z diety wyeliminujemy całkowicie węglowodany, zasoby glikogenu obniżają się a po 10-12 godzinach ulegają wyczerpaniu. Dlatego po kilku dniach stosowania diety ketogenicznej, metabolizm ulega przestrojeniu i naszym głównym paliwem stają się ciała ketonowe.

Dieta ketogeniczna- ograniczenie węglowodanów kluczem do sukcesu?

Zalety diety keto

Wiele osób twierdzi, że ograniczenie węglowodanów jest złotym środkiem do utraty masy ciała. Jednak węglowodany “nie tuczą”, a jedyne, co powoduje zwiększenie masy ciała to dodatni bilans kaloryczny– czyli sytuacja, w której jemy więcej, niż potrzebujemy. W związku z tym, jakie są zalety?

  • może być z powodzeniem stosowana w leczeniu padaczki lekoopornej
  • może stanowić uzupełnienie terapii onkologicznej

A wady?

  • zbyt niskie spożycie błonnika pokarmowego może skutkować zaparciami, a także zwiększonym ryzykiem niektórych chorób np. raka jelita grubego
  • możliwe są niedobory niektórych witamin, zwłaszcza z grupy B
  • nieświeży oddech towarzyszący ketozie
  • zbyt duże spożycie tłuszczy nasyconych, cholesterolu, co zwiększa ryzyko chorób układu krążenia
  • częsta nietolerancja diety bogatotłuszczowej. Mogą pojawić się bóle brzucha, refluks (zgaga), wymioty, wzdęcia i zaparcia, które stanowią istotny problem u ok. ¼ osób

Czy warto stosować dietę ketogeniczną?

Tak jak wszystkie diety, które ograniczają spożycie wybranych składników, dieta ta jest niedoborowa, a możliwa utrata masy ciała wiąże się jedynie z ograniczeniem spożycia pożywienia, cukrów prostych i ujemnym bilansem kalorycznym. Jak zawsze polecamy zdrowy rozsądek i przypominamy o zasadach zdrowego odżywiania, które pozwolą nam się cieszyć zdrowiem i szczupłą sylwetką.

Umów się na wizytę

Akademia Aktywnego Życia Zaprasza
UMÓW SPOTKANIE

Patronat honorowy

podlasie
cart